Thursday, May 12, 2011

Bersyukur~~

Assalamualaikum (tak jawab dose, kalau jawab sayang =p)

Pes op ol ai wud laik to opolojais to mai belog bekos ai hep not hapdet it for a long taim as i hep lek of aidiye. *korang paham tak? Kehkehkeh*

Ok la daripada haku dok mepek lagi panjang bek aku teros direct aje kepada entry kita harini. Ya murid-murid, harini tajuk pembelajaran kita adalah bersyukur~~~ Adakah murid-murid tahu apakah yang dimaksudkan dengan bersyukur?? à bersyukur tu maksudnye berterima kasih serta ditambah dengan Alhamdulillah...okeeeeey?

Ok ok eh asik start ngan ok je..ha pernah tak anda semua mengalami satu keadaan di mana anda berasa nak marah terhadap sesuatu situasi tu? Rase tak puas hati terhadap seseorang? Ha tak pon rase nak merungut2 dan menyumpah2 dengan pelbagai sumpahan seperti kereta myvi, gobok, spanar, pizza, iphone, xperia, ipad.....?? *dia dah mai dah dia dah mai*

Ehehehehohoh senanye haku pon selalu gak menghadapi masalah seperti itu..namun...apakah cara yang sepatotnye dilakukan bagi mengawal perasaan amarah itu?? Haa disini disertakan beberapa situasi dan cara-caranya:

Situasi 1: Anda berasa amat marah terhadap anak atau adik anda kerana selalu bangun pagi lambat.... *Sape tekene? Keh3*

Jangan marah! à tarik napas dedalam..pastu dudok..eh jangan dudok la tapi bediri kat pintu bilik anak pastu senyum sambil cakap selow2.. “Alhamdulillah..bersyukur anak2 aku ada kat rumah..daripada mereka dok bejimba kat luar membuang masa..kang tak pasal2 jadik pekara tak diiingini”err... cool tak ayat aku tu? Ngahaha

Situasi 2 : Anda bengang ngan member2 anda sebab mereka suke mengumpat anda dan anda berasa seperti ingin sahaja menyumpah-nyumpah mereka menjadi pekakas rumah... *ini dipanggil member ke?*

Jangan Marah! à tarik napas dendalam lagi..pastu senyum...cool kan diri dan relax2 aje..pastu cakap ngan dindning “Alhamdulillah..nasib baik kenkawan aku mengata aku..dapatlah aku perbaiki diri aku..di samping itu aku dapat pendapatan sampingan (pahala)”hmm bab2 dok ngate2 ni memang tak dapat lari lah kan sebab manusia ni mane suke tengok orang jelek2, lebih2 sket dari dia kan..and then kenkadang orang dok ngata kita pon mungkin sebab kesalahan kita sendiri yang kita tak Nampak..jadi orang dah ngata tu pandai2 la kita muhasabah diri kita..jangan nak dok tarik muka masam, pulau kan orang tu, remove dari fren list la... *eh ade kene sesape ke? =p*

Situasi 3 : Anda melihat satu kemungkaran berlaku dan rase nak mengumpat aje..contohnye la kan anda nampak kawan anda dedeting pastu pepeluk ke pepegang tangan ke bemesre over2 ke ngan pasangan dia..nak tegoq kang kawan korang tu pesen takleh tegoq..kang sentap la, nak remove dari pesbuk la, tanak tu la tanak ni la...So hal ini menyebabkan anda berasa seperti ingin mengumpat..tau tak mengumpat tu apa? Ha rase nak cecite je kat kwn laen la..

Jangan Mengumpat! à lagi skali tarik napas dendalam..pastu hembuuus.. kalau anda berani kerana benar takut kerana salah anda tegoq la member anda tu..kalau tak.. anda jangan dok becerite kat orang sambil bercakap-cakap ngan pintu plak “Alhamdulillah...bersyukur bukan aku yang berada ditempat dia..kalau tak, jatuh la harege aku nanti..susut nilai dah kene pegang2 , kene itu dan kene ini..semoga maruah aku dilindungi olehNYA”Betol ke dialog aku ni? Ade kene mengene tak dengan situasi tu? *blur*

Situasi 4: Anda berjalan-jalan di supermarket tetibe ada salesman tarik anda dan pomot2 la produk dia..pastu anda pon tepengaruh dan tebeli la produk dia..Selang beberapa hari anda bejalan-jalan di supermarket lain dan tejumpe produk yg anda beli dengan harga yang jauuuuuh lebih murah berbanding dengan salesman tadi jual. Anda pon geram rase nak kol salesman tu pastu memaki hamun dia.

Jangan Marah! à taharik nahapas dedahalam...*lehetih hahaku mehenahip* pastu kabo kan kat diri begini “ehem...sabo sabo..Alhamdulillah aku kene tipu..jadik lepas ni aku harus lebih berhati-hati dan jangan mudah terpengaruh dengan kata-kata manis orang tak kiralah dalam sesi penjualan produk atau pengayatan ayat-ayat cinta” pastu lelompat macam kenggeru.

Situasi 5 : Anda bengang sangat bila mak atau ayah anda membebel pagi, petang, siang malam..itu tak kene ini tak kene..potpetpotpet..toinktoink.. pfffttttttt...pastu anda rasa macam nak sesumbat aje telinga pakai shinggam perise blueberry yang ade gambar boomberman tu.

Jangan Marah! à tarik napas dendalam... *asik tarik napas dendalam aje* pastu dengan sopan anda senyuuuuuum aje kat mak n ayah tu..pastu cakap “i’m sorry...” *lawak hambar* eh tak..mase mak ke ayah anda tu dok bebel..anda senyum sambil cakap dalam hati “Alhamdulillah...sedapnye sore mak/ayah... terima kasih mak/ayah sebab bebel untuk saya..saya suka dengar sore mereka.. saya bersyukur masih ada orang yang care tentang saya”haaa..betol wa cakap sama lu.. hargailah mereka sementara mereka masih ada.. takpayah la nak sesumbat tlinge ngan shinggam oomberman tu... nanti bila mereka dah tak de baru nak temenung depan peti sejok sebab takde orang nak bebel kat anda lagi...

HAH. AKU SUDAH BUNTU AKIBAT TERLALU BANYAK BERFIKIR.. KEH3 MEMANG AYAT MINTAK PENAMPOR KAN? TAPI INILAH REALITI YANG HARUS DITERIMA OLEH ANDA SEMUA..

KESIMPULAN DARIPADA ENTRY HARINI ADALAH BELAJARLAH UNTUK BERSYUKUR WALAUPON PERKARA ITU MENYAKITKAN....btw ade banyak lagi situasi yang boleh kite buat dialog kan? Haa korang pikir2 kan lah..kalau aku nak taip semua pekara dalam blog memang sampai kesudah pon tak abes2 cite pasal bersyukur dan dialog ajee.. >..<

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...