Sunday, May 15, 2011

KELEBIHANMU.......


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca.

Oh harini adalah 16 Mei 2011... hari apa? Hari ISniN... ya.. 16Mei.. slalunye orang sambut Hari Guru kan? Jadi di sini saya dengan berbesar hatinya ingin mengucapkan SELAMAT HARI GURU kepada semua guru yang pernah mengajar saya sama ada yang bertauliah atau tidak. Hehe..

Ok. Sebenarnya harini bukan nak bincang pasal GURU..sebab tiap-tiap tahun pun kita akan cakap benda yang sama kan pasal jasa guru dsb...tapi adalah sedikit perkongsian ilmu..err... pembaca semua pernah dengar tak AL-MATHURAT??

Anda pernah tengok naskah di atas?? Dulu kan saya ni skolah asrama penuh masa tingkatan 4 dan 5 dan tiap-tiap petang kami akan disuruh turun ke surau untuk membaca AL-MATHURAT kecuali hari khamis sebab nak baca Yaasin kan.. sepanjang saya bersekolah di situ dan mengamalkan AL-MATHURAT ni..saya tak tahu sebenarnye kelebihannye..men bace aje..yelah...kenkonon rutin kan mase kat skolah dulu #noob

Alrite.. setelah dikaji-kaji..mase cuti-cuti lah kan.. saya pon ade gak dapat nasihat daripada kenkawan...memang banyak kelebihannya.. AL-MATHURAT ni memang bagus sangat sangat sangat untuk student.. eh bukan untuk student je.. untuk semua warga muslimin dan muslimat lah... khasiat dia sangat bagus.. pelbagai ramuan disediakan di dalamnya... cume kene istiqamah je untuk melaksanakannya...

Haa.. AL-MATHURAT ni kan sebenarnye wirid dan doa harian yang diamalkan Rasulullah s.a.w. Memang kalau baca ni tenang punyelah..eh tapi jangan baca je..kalau stakat baceeee je budak tadika pon reti... ha dah baca tu jeling-jeling lah maksud apa yang kita baca tuh..macam AL-Quran jugak..takleh la nak baca membuta-tuli je kan.. so kalau boleh seelok-eloknye belilah tafsir kan ada maksud..so kita akan lebih faham dan lebih menghayati..*layak tak aku jadik kaunselor?*

Kat sini adelah serba sedikit Kelebihan membaca Al Mathurat ni:


1. Tidak dihampiri syaitan
2. Rumah dan keluarganya terselemat dari perkara yang tidak diingini.
3. Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat.
4. Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
5. Selamat dari segala sesuatu.
6. Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
7. Allah berhak untuk meredhainya
8. Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
9. Terhindar daripada syirik.
10. Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
11. Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
12. Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
13. Sesiapa yang membaca di waktu pagi,akan dipelihara oleh allah hingga ke waktu petang.Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
14.Mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa, dan berbagai lagi kelebihan.

Hmm...ni adelah sedikit sedutan ß sedutan ke potongan ek? *BM FAIL!!!*

Ayat yang atas yang panjang tu berbunyi " Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, Tidak ada tuhan selain Engkau. Engkau yang mencipta diriku. Aku (hanyalah) hamba-hambaMu. Aku berusaha sedaya upayaku untuk memegang janji dengan-Mu. Aku berlindung kepada-Mu, Ya Allah, akibat daripada kejahatan yang terlanjur yang telah aku lakukan, (Ya Allah aku mengaku) nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui juga akan dosa-dosaku, maka ampunilah aku. Tiada yang dapat mengampunkan dosa kecuali Engkau" dan yang bawah tu beristighfar lah kan..Skarang Nampak tak mulianya Al-Mathurat ni..menyedarkan kita kan serta membolehkan kita berdoa memohon ampun.. Dan untuk pengetahuan semua ayat panjang di atas tu lah yang selalunye saye tetido masa baca ramai-ramai kat surau >,< <--- ruginya saya masetu kan?? *Skarang dah tak dah*


Doa atas ni kalau kita hayati memang mendalam kan? Cuba kalau kita selalu amalkan hari-hari... Mesti Allah kabulkan kan? *InsyaAllah*

Sekarang dah Nampak kan kelebihan Al-Mathurat ni? Sungguh cakap banyak khasiat dia..cayelah caye... BTW, ni baru potongan ayat je..kalau anda semua bukak buku tu..lagi banyak doa-doa dan wirid yang sangat berguna... hmm saya buat entry ni pon nak mengingatkan diri sendiri jugak yang selalu lalai dan leka kan...soo.. RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL ^_^

*Semoga sentiasa istiqamah...InsyaAllah*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...